onsdag 7 januari 2015

Vardagsliv

Från pensionatet till skolan tar det ca 30 min att gå, jag och några till gör sällskap. Nu efter några dagar här så börjar man lära känna de som bor på pensionatet, även om det än så länge bara är vid matbordet så känner man sig mindre ensam ändå.

Jag hamnade i nybörjarklassen ändå! Gjorde förtestet men jag fattade ingenting av den, så blev det! Har bara gått i två dagar så det är att traggla igenom alfabetet igen!. Vi är 8 i klassen, två från Frankrike och fyra från Kina varav en är en flicka på 11-12 år! Skolan börjar 10 och slutar 13, med två 10 minuters raster. Vi får läxa att göra hemma som läraren sedan rättar.

Klassrummet
På vägen tillbaka till pensionatet kände jag för att ta en fika ute. I vanliga fall använder jag min medtagna Bodapress och svenskt kaffe (Zoega!) som börjar ta slut nu, buhuu).

A Twosome Place, Sinchon Station. Det ser tom ut men var faktiskt fullt med folk.

Eftersom middagen inte serveras förrän 1830 behöver jag få i mig något på dan. Helst vill jag inte spendera så mycket pengar (har redan gjort av med en hel del), samtidigt vill jag inte äta något onyttigt, men kombon är svår. Igår blev det nudlar (påse med kryddor som hemma). Så idag tillät jag mig vara onyttig .Under helgen när jag gick runt i Hongdae (populärt område för den yngre generationen) gick jag förbi en kiosk som sålde Koreanska pannkakor, Hotteok. Stället verkade populärt av kön att dömma. Så jag gick dit idag. Degklumpar som fylls med innehåll och friteras. Jag valde fyllning med nudlar (Japchae) och grönsaker! Gott och mättande. Får ta det där med diet i morgon :)

Hotteok, Koreanska pannkakor
När vi ändå pratar mat tog jag faktiskt en bild på middagen igår. Nej, jag har inte vant mig än vid maten. Antar att jag är rätt kräsen trots allt. Jag försöker prova det som serveras, men suspekta rätter brukar jag först lukta på. Den mat som är kryddad är STARK så jag vänjer in mig och äter lite åt gången. Riset är ju osaltat så jag har börjat blanda det med kimchi för att få lite smak. Apropå ris, så  berättade jag att vi i Sverige brukar salta riset, de rynkade på näsan och tyckte det var jättekonstigt.

På bild ser ni gårdagens middag (Även dagens frukost) det var gott! På tallriken är det lök (tror jag, smakar som det men ändå inte), böngroddar, fishcake, kryddad kyckling och potatis samt skål med ris. Det serveras även soppa till varje måltid, har provat en gång men nä, inte min grej.

Det är så skönt att inte behöva laga mat. Jag behöver inte ens diska efter mig! Konstigt, med hon som gör maten är väldigt bestämd på den punkten. 

Middag
Den här söta hunden såg jag på väg hem från skolan. Det såg lite kul ut där han satt! Antar att han vaktade bilen\lasten.

Söt vovve

Vissa saker tar man för givet hemma, som att dricka vatten ur kran eller slänga toapapper i toaletten. Här borstar jag tänderna i klorvatten (smakar som simbassänger luktar!) och använt toapapper får slängas i en papperskorg bredvid. Kanske därför pappret är parfymerat här?

Sedan har vi det här med sängen! Gud vad hård den är! Bokstavligen sten-hård. Jag skulle lika bra kunna ligga på golvet, ingen skillnad (skulle funka med golvvärmen, men rummet är för litet). Jag måste också ligga på rygg när jag sover, ligger jag på sidan skär höften in och det gör attans ont! Otroligt nog har jag inga ryggproblem på morgonen...


Nope, nu är det dags och gå och sova. Imorgon är det en ledig dag från skolan. Ställ frågor om ni undrar något eller vill veta mer om. Skriv i kommentarsfältet via bloggen eller via FB.

안녕히 주무십시요 (annyeong-hi jumusipsio) "Good night".

3 kommentarer:

  1. Godnatt :)

    /Maria K

    SvaraRadera
  2. Hej! Spännande tripp du gör. Jag undrar hur du bor. Är det bara för utländska studenter? Eller är det något privat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa. Jag bor på ett pensionat, sk."boarding house". Jag antar att vem som helst får bo här, just nu är de flesta från Kina eller Japan. Har träffat en från Italien också. I det hus jag bor i finns det 20 rum så det är inte så stort. Det finns massor av olika boenden i Seoul. Så det är inte svårt att hitta nått, däremot är rummen extremt små. dvs du får inte så mycket för pengarna sas. Är man turist här på en-två veckor spelar det inte så stor roll, men för längre tid så vill man gärna ha lite mer utrymme.

      Du kan hyra lägenhet också men det är dyrt. Korea har ett annat typ av hyrsystem där du måste betala en väldigt hög depostion till hyresvärden (10 tusentals kronor och upp) du får ju tillbaka dessa när du flyttar men man har ju läst skräckhistorier...

      Radera