torsdag 1 januari 2015

Nyår 2015 i Seoul - Min första dag

Gott nytt år!

Det är iskallt här, just nu -8 och blåsigt, men ingen snö. Kylan liksom kryper in genom kläderna och skor. Mitt rum däremot har minst  25 grader varmt, golvvärme.

Planet landade i tid. Lite turbulens då och då men annars var det OK. Lite långtråkigt - underhållningssytemet hade ingen engelsk textremsa för engelska filmerna, kabinen hade så högt motorljud så jag kunde inte höra vad som sas. Det var inte fullsatt så jag kunde utnyttja sätet bredvid, hade ändå svårt att somna, slumra väl till i 30 minuter som allt.

Det tog hela fyra timmar innan jag anlände till boenedet. Först skulle jag hämta ut mitt förbeställda koreanska simkort. Därefter tanka mitt T-banekort. Sedan snurra runt lite på flygplatsen för att hitta bussen, den tog ca 45 minuter.

När jag väl kom fram skulle jag ringa boendet för hon skulle komma och möta mig, Haha, trodde jag jag. Hon kunde ingen engelska så det blev stor förvirring. Försökte hitta boendet själv med hjälp av mobil, karta och GPS, Höll nog på i 45 minuter att gå upp och ner branta backar med två tunga resväskor.Till slut ringde jag tillbaka. Hennes dotter, som kunde lite engelska, kom och mötte mig istället .


Fick se två rum, ett som var mycket stort (Koreanskt mått vill säga) i ett eget litet hus på nedre plan där ytterligare en person bodde.  Ett eget litet pentry och större dusch med WC. Men usch vad det luktade fukt! Golvmattan var alldelles bucklig, väggarna fuktskade, Fönstret hade utsikt rakt mot en mur! Jag studerade väldigt noga om jag såg spår av kackerlackor eller annat kryp, men såg inget.

Det andra rummet låg i huvudbyggnanden på tredje våningen, hälften så stort, toalett och WC i hallen superlitet så allt blir blött när du duschar (så är det på goshiwons och flertal v-hem också).


Rummet var renare och trevligare så jag tog det istället. Ja, det är jättetrångt, men just nu behöver jag bara en säng och en dörr att stänga om mig. 4400 kr inkl frukost och middag (Jippi! Jag slipper laga mat!)
Mitt rum
Firade nyåret vid Bosingak i området Jongno, en koreansk tradition med anor från 1500-talet. En stor klock paviljong (http://en.wikipedia.org/wiki/Bosingak) som används för att ringa in det nya året. Enligt sägen ska det bringa tur för nästkommande år? Vi får se! 

Det var massor med folk och säkert 200 poliser som mänskliga staket för att spärra av trafik och.folk.


Tyvärr inga fyrverkerier där jag var. Valde att fira enligt koreansk tradition. Antar att det kommer bli mer firande den 19/2 då det firas Lunar New Year. 



Bosingak Belfry



Sen skulle alla hem

Bosingak Belfry

Nä, nu är det dags och sova. Måste vänja mig vid koreansk dygnsrytm.

1 kommentar: