måndag 12 januari 2015

En vecka och fem dagar

OMG. Skolans tempo! Har hur mycket läxor som helst att göra till i morgon.Men först lunchrast!

Hemmagjorda skinkssmörgås med Bananmjölk! (Nä, mjölken var inte god.)

Av min snälla rumsgranne Mary, fick jag denna goda våffla till efterrätt. Säljs överallt i små tält.

Bungeoppang - våffla fylld med röda bönor (adzukibönor)
I fredags blev det pingis igen! Gick sedan runt lite i området, därefter blev det film på rummet,  (koreansk, vad annars?).

I lördags var jag och två av mina rumsgrannar, Mary och Michiko (Kina resp. Japan) på "You are here café". Kafeét ägs av Talk To Me In Koran och Eat your Kimchi, TTMIK är en känd webbsida som lär ut Koreanska online, EYK är en populär blogg om livet\kulturen i Korea sedd från ett kanadensiskt par.

På kafeét får du hjälp med koreanskan av inhemska koreaner. Doch blev det inte så mycket studier för egen del. Det var så intressant och höra andra personers historia. Bilden är tagen från TTMIK hemsida som läraren tog av oss som var där.

Ser ni mig?

Lunch på japansk restaurang. Min mat var inte lika fancy som på bilden.
Michiko gör det obligatoriska V-tecknet som alla gör här i Korea när foto ska tas.
Efter det gick jag och Mary och hängde runt Hongdae i fem timmar! Vi tittade på gatuuppträdande  (dans) och shoppade (i allafall jag). Det finns sååå många sminkaffärer här så du lätt blir vimsigt. Vissa är enormt billiga medans andra är dyrare. Hudvård är en väldigt stor grej här i Korea!


Jag och Mary på KT & G Sangsangmadang i Hongdae. Ett rum fyllt med CD-skivor som du kan lyssna på gratis. Ingen  K-pop här inte.


Mitt första kit och lite samples. Mer blir det!
Klockan 18:30 var det dags för middag. Jag var så hungrig! Blev något förundrad, då maten såg ut så här:

Lördagens middag.


Trodde först det var risgröt! Men det var gryta med ris, kyckling och typ av plommon. Japp, inga kryddor i denna heller. Jag börjar dock vänja mig och glad att det är lite annan typ av mat på lördagar, så jag tog lite extra gryta :) På tallriken är det rättika (tror jag det var) i chilipasta (GoChuJang). Attans starkt som vanligt. Pickles och äpple.

Kvällen avslutades på rummet med ytterligare en film, lite vin, chips och choklad. I know! Suck.

Söndagar får du fixa din egen frukost och middag.  Kombinerad frukost och lunch åt jag ute för en gång skull. Som middag blev det.... nudlar, hahaa. Jag försöker leva snålt denna månad.

Nedan lite blandade bilder och videos.

Weird stuff 1 - Coffee bag, WHAT?!

Weird stuff 2 - Hundvagn!!!
 
Fika med klasskamraterna
Skolbyggnaden (Sungdo Building)

Paviljongen med klockan från nyår (Bosingak)

Cheonggyecheon Stream

Ewhan Woman  University

Ewhan Woman  University

Namsan Tower på avstånd (Ewhan Womens University)


T-banan - I love my cellphone


Vaktbyte Gwanghwamun Gate (Gyeongbokgung Palace)


Ditt skräp är min mat






Känner du igen låten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar