torsdag 11 augusti 2016

Japan, Fukuoka/Hakata City

11 Augusti



In English scroll down

Min resplan

11 Anländer till Fukuoka
12 Dagstur till Hiroshima
13 Osaka
14 Osaka
15 Osaka, spendera dagen med min Japanske vän
16 Osaka (vilodag pga av "fotskada")
17 Dagstur till Kyoto
18 Anländer till Fukuoka
19 Tillbaka till Korea och Seoul

Båten avgick kl 08:30 från Busan international Ferry Port, jag var tvungen att checka in 1 timme innan. Så för att slippa gå upp i ottan bytte jag boende för en natt som låg närmare färjeterminalen. Med facit i hand så hade det räckt med ½ timme för att checka in, men det visste jag inte då.

Jag vet att jag har dåligt lokalsinne och total oförmåga att läsa kartor!. Brukar därför alltid in i minsta detalj förplanera från A till B. Det är inte så där superenkelt och fråga någon på gatan om vägen då många inte pratar engelska. Något internet har man inte heller tillgängligt så den källan försvinner också.
Det jag måste lära mig däremot är att inte frångå min förplanering och börja improvisera. Tyvärr var det något som jag gjorde denna tidiga onsdagsmorgon när jag skulle med båten.

Jag fick för mig att jag skulle gå till färjeterminalen istället för att åka en station med t-banan. Jag såg ju hamnen så det kan väl inte vara så långt...

Ha! Den var gigantiskt! Trots att jag var ute i god tid, slutade det med att jag fick springa sista biten, i stekande sol då klockan började bli 8:10!!

Ja, ja, jag hann i allafall.

Resan mellan Busan och Fukuoka tar bara tre timmar med bolaget Beetle. Biljetten köpte jag online via http://www.aferry.co.uk och kostade ca 1450 SEK t/r. Incheckning och säkerhetskontrollen var inte alls lika knöligt med som vid flygplatser utan gick väldigt smidigt.

Dock blev jag invinkad för genomgång av väskan, och de fråga en massa frågor vad jag skulle göra i Japan, om jag kände någon där och vart jag kom ifrån. När jag svarade Sweden så glimtade det till lite ögonen på kontrollanten och jag trodde ett ögonblick att han skulle tala om att att han hade varit i Sverige, eller ge mig en kommentar som ’jag pratar svenska’ med kraftig brytning, men han sa inget mer!?, allt kändes lite märkligt men ja ja...   

Beetle ferry (Cr: aferry)
Inside the Beetle ferry





Leaving Busan port


Färjan är en sk. hydrofoil den går på jetmotorer ovanpå vattenytan (?). Färjan var mycket mindre än vad jag hade trott, kändes lite klaustrofobiskt i början men efter ett tag vande jag mig.
De uppmanade en också att ha säkerhetsbältet på ifall båten behövde göra plötsliga tvära svängar ifall vi  stötte på valar eller andra havsvarelser!!! LOL.

Det hände dock aldrig.

När jag anlände i Fukuoka tog jag lokalbussen med 200 andra in till Hakata City, ca 15-20 min. Åka buss i Japan innebär att du kliver på i mitten av bussen, och går av längst fram. Stationsnamnen ropas ut på engelska och visas även på en skärm. Du måste ha jämna pengar när du betalar, men som tur är kan du växla pengar på bussen upp till 1000 yen.

Station names on screen (Cr: briantoronto999) 

Hakata City

Jag valde fel tid att åka till Japan, under tiden jag var där firades Obon, en högtid till minne av sina förfäder. Detta gjorde att alla vandrarhem i stort sett var fullbelagda i Japan. Jag hade ju helst velat stanna två nätter i Hirsohima men fick nöja mig med Fukuoka istället.

Lite skönt dock att få ett eget rum utan att behöva dela med någon och få sova en hel natt utan att bli störd.

Jag vet inte så mycket om Fukuoka men hade kollat upp ett ställe som jag ville besöka, Nanzoin Temple. Vilket är känd för sin bronsstaty av en liggande Buddha.
Men när jag kom fram till Hakata, var klockan redan 14. Jag hade inte förplanerat resan dit och stället låg ca 30-45 minuter från Hakata. Så den planen sprack.

I stället tog jag det lugnt, för att ladda inför morgondagen inför dagsturen till Hiroshima. Hakata City, det lilla jag såg blev jag inte så mäkta inponerad av, en storstad med mycket folk och trafik.

Yatai, food stalls by the canal in Hakata
Sorry for the bad quality
Något jag inte blev klok på är varför staden kallas både för Fukuoka och Hakata.....

English

The boat departed at 8:30 from Busan International Ferry Port, I had to check in one hour before departure. So to avoid having to get up early in the morning, I changed the accommoetion for one night to one that was closer to the ferry terminal.
What I know now it would have been sufficient for half an hour to check in.

I am really bad with directions and have a total inability to read maps! Usually I pre-plan meticulously. Because it's not super-easy to ask a person on the street for directions since they usually don’t speak English, and without available internet on the street….

What I do need to learn on the other hand, is to improvise and relinquish from my plan.  Unfortunately, that was what I did that early Wednesday morning.

Instead of taking the subway one station I intended to walk. WelI from the subway I could actually see the port so it can’t be that far, right?

Ha! The port was huge and it wasn’t only for passenger traveler!
I did start on time, but ended up running the last bit while the sun burnt my skin into million pieces and boiled my blood! (Yes, I was mad as hell too) While the time hit 8:10 am!!

Yeah,  I got there in time…

The trip between Busan and Fukuoka only takes three hours (Beetle company) I bought the ticket online through http://www.aferry.co.uk and it cost about 1450 SEK r / t.
Passport control and security check in was very smooth and more relaxed than at the airport.


However, they did took me in for luggage control and asked me a lot of questions. What I would do in Japan, if I knew someone there, If I been there before and when and where. It felt a bit strange, but whatever...

The boat is a hydrofoil that runs on jet engines on top of waterlines (?). It was a lot smaller than I had imagine. In the beginning it felt a little claustrophobic at first but after a while I got used to it

They also urged us to have our seatbelts on in case of sudden sharp turns in case we encountered whales or other sea creatures!!! LOL.

But, It never happened.

When arriving in Fukuoka, I had to take a local bus with 200 other people into Hakata City, about 15-20 minutes ride.
To ride the bus in Japan means you step on the mid-doors and get off at the front doors
Station names is also called out in English and also appears on a screen, good service.

Fukuoka City

Japan celebrates the Obon between August 11-13 th. An even in memory of your ancestors. But the peak of the holiday last until August 21st. This madeit  that all the hostels  was fully booked. I would have preffered to stay two nights in Hirsohima but instead I had to settle for Fukuoka.

I didn’t know that much about Fukuoka but did check out one place I wanted to visit, Nanzoin Temple, known for its bronze statue of a reclining Buddha.

But when I arrived to Hakata, it was already 2 pm and I had’nt pre-planned the trip and it was also   30-45 minutes away from Hakata city. So I gave it up!
Instead, I just took it easy, recharging for the tomorrow’s trip to Hiroshima.

Fukuoka City, the little I saw, I wasn’t that mighty impressed. It’s a big city with lots of people and traffic.

Something I never understood was why the city is called both Fukuoka and Hakata ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar