torsdag 4 augusti 2016

Halloj!/Hi!



Anlände till Seoul igår runt 08:00 (01:00 svensk tid). Bytet i Helsingfors blev aningen stressat då planet från Stockholm var försenat en halvtimme (vi alla fick springa) men vi hann!

Lite skakig resa över (dåligt väder/luftgropar) så mitt balanssinne är inte var det borde vara.

Jag klarade av att hålla mig vaken fram till kl 16:00 Då hade jag ändå varit uppe i 27 timmar (kunde inte sova på planet). Sov till 22:30 var sedan uppe i några timmar, somnade om och gick upp vid 11:00 idag.

Mitt rum
Jag bor i ett område som heter Hapjeong, gillar detta område, det är lite lugnare, inte så överfullt med folk och nära Hanang park. Jag bor i sk. Goshiwon, billiga, små enmansrum, främst för studenter (och deprimerade medelålders män, lol) mitt rum är dock större än vad de flesta brukar vara, så jag rätt nöjd.

Jag kommer bara bo augusti ut sen flyttar jag till ett boende skolan erbjuder.

Packning
Hade en del bekymmer med packningen hemma (max 23 kg + 8 kg). Tror jag packade om 5-6 gånger och allt fick inte plats. Så idag har jag varit på favorit shoppingstället no 1; Daiso, otrolig billig Japansk kedja som säkert är kass för miljön.

Saknar dock fortfarande påslakan eller liknande. Quiltade täcken verkar vara ’the thing’ här, men för varmt och för dyrt. Sökandet går vidare...

Vädret
Här är det runt 27-28 grader, molnigt med solglimtar och väldigt kvavt. Luften står still,  Egentligen vill jag inte vara ute, men det är för tråkigt att sitta inne också.

Gick en promenad ikväll och nej, det är inte svalare nu heller. Hur står koreaner ut?

Min teori är att de har mindre fett på kroppen. De flesta har en ganska petite kroppsbyggnad. (Tänk om jag kunde svetta bort mitt kropssfett och slippa banta!)

Rummet har air-conditioner som jag faktiskt får stängas av i emellanåt. I natt fick jag använda  badlakan som täcke för att jag frös:)

Min Koreanska
Känner mig lite stolt att jag vågar använda mig av det lilla jag kan än vad jag gjorde förra året, Mina studier på folkuniversitetet har gett utdelning, Kul!  
Imorgon ska jag gå till skolan och göra en test så jag blir placerad på rätt nivå.

/Vi syns

In English
Arrived at Incehon Airport  yesterday around 08:00 (01:00 Swedish time). The change in Helsinki was slightly stressed out. The plane from Stockholm was delayed half an hour (we all had to run) but we got there in time!
It was a bit of a bumpy ride from time to time (bad weather / air pits) so my sence of balance is not what it should be right now. 
I managed to stay awake until 16:00 by then I’ve been awake for 27 hours (could not sleep on the plane). I slept until 22:30 went up for a few hours and back to sleep again and finally woke up at 11:00 today. So I’m good!

My room
I live in an area called Hapjeong. I like this area very much. It’s quiter, not so crowded, less tourists and close to Hanang park. The room is so-called, Goshiwon. A cheap, small one-room, mainly for students (and depressed middle-aged men, lol) but my goshiwon has larger rooms so I'm pretty content.
 I will only stay here during August, then I’ll move to the shared house the school provide.

Packing
I had some trouble with the packing back home. You’re only allowed to bring 23 kg + 8 kg so I probably repacked 5-6 times. And each time I had to leave something out (not my coffee though, that’s a no, no).
So today I went shopping at my favorite store no 1: Daiso, incredibly cheap Japanese chain but probably not so good for the environment.
I still haven’t found a duvet cover (is that the right word?) or similar. Quilts seem to be 'the thing' here, but it’s too warm and too expensive.

The Weather
It’s around 27-28C degrees, cloudy with some sun and very stuffy. No breeze at all. You don’t want to be outside but it’s too boring to stay inside as well. I went out for a walk around 21:00 but it was still stuffy as during daytime. I use my air-conditioner a lot.

How do Koreans survive the summer?  


My Korean
I feel a bit proud that I dare and manage to use the smal amount of korean I know. My korean studies this spring have paid off, Good!

Tomorrow I will be going to school for at level test.


/See you

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar