tisdag 4 oktober 2016

Mitt boende i Seoul


For english scroll down.


Jag bor i ett område som heter Hapjeong, i Mapo-gu och jag gillar verkligen detta område, känns som på Söder på något sätt.

Jag bor i ett sk. Goshwion, minirum med dusch/wc. Oftast brukar de vara klastrofobiskt små men mitt rum är relativt stort). Jag betalar 550 000 krw/mån.  (ca 4500 kr). Det kan tyckas dyrt men den koreanska bostadsmarknaden är extrem och totalt annorlunda än hemmavid. Här får du betala en ganska hög deposition för att hyra en etta. Du får naturligtvis tillbaka din deposition när du åker hem men.. de är pengar som man inte har....

Mina grannar är främst medelålders män och unga studenter. Tyvärr är ingen så social och hälsar knappt när vi ses vid vattenautomaten men det är väldigt tyst och lugnt.

Ett pentry finns där du kan laga mat samt micro. Jag saknar dock en vattenkokare. En tvättmaskin finns också, två timmar tar det för en tvätt!

På rummet har jag förutom säng ett skrivbord, tv, wifi kyl, bokhylla och garderob. samt dusch/wc.
Det finns även en airconditioner som jag kan kontrollera själv. Den är på nonstop. Mitt rumsfönster vetter mot en bakgård och det finns ingen hiss (jag bor på fjärde våningen) bra motion.

Det är hyfsat rent och ägaren var snabb att åtgärda mitt Wifi som inte fungerade.


Myhome HongdaeHapjeong 마이홈 합정 (Daum)
Very close to Subway station (Line 6 and Line 2) and a big supermarket (Mecenatpolis). Walkable distance to Hongdae area.  There is also a lot of restaurants and shops in the area.

Shoes and shoes-lockers

Corridor
My room from entrance
Shower and WC. Yes in the beginning it felt weird with glass-walls.
Kitchen area
Goshiwons ägs/drivs oftast av äldre kvinnor eller män utan kunskap i engelska. Så information om dem brukar oftast finnas på koreanska hemsidor. Jag tog därför kontakt med Goshiwonstory.com (främst för att de erbjöd boende i det område jag ville bo i). Jag hade även kontakt med livinginseoul.net. Båda två erbjuder olika tjänster mot avgift. För hjälp med att hitta ett rum tog de 50 000 respektive 100 000 krw (ca 400-800 kr).

Länk till gosiwonstory.com
Länk till livinginseoul.net

Observera att bilderna på hemsidorna inte stämmer! I verkligen är rummen mindre och har lite skavanker.


English

I live in an area called Hapjeong, in Mapo-gu in something called, Goshwion. A goshiwon is a mini room with some basic furniture and  shower /wc. Usually the rooms tend to be claustrophobical small but my room is relatively big.
I pay 550 000 krw per month (4500 SEK) witch include the airconditioner. It may seem expensive but the Korean housing market is extreme, and totally different from where I live.
People living here are mostly middle-aged men and young students. Unfortunately, they’re not so  social and doesn’t  say hello when  just meet at the water dispenser. But it is very quiet, I never hear anything from my neighbours , no tv no music.

There is also a common kitchenette with a stove and a microwave, however I do miss a kettle.  A washing machine is also available, however, it takes two hours for one wash! And it’s always busy.

In the room except for my rock-hard bed, there is a desk, tv, wifi, fridge, bookcase and wardrobe + shower / wc. Bedlinen you have to provide for yourself even pillow.

There is also an airconditioner that I can control myself. It's on nonstop. My room windows overlook the backyard and there is no elevator (I live on the fourth floor) give me a good exercise.

It is reasonably clean and the owner was quick to fix my wifi when it didn’t work.

Goshiwons is usually owned/managed by older women or men with no knowledge in English. So information about Goshiwons is usually on Korean websites. So I got in contact with Goshiwonstory.com (mainly because they offered accommodation in the area I wanted to stay in) and livinginseoul.net.
Both offer different services for a fee. For help finding my room Goshiwonstory took 50 000 krw (400 SEK).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar