fredag 27 mars 2015

Tokyo:Ankomst

Med turistvisum i Korea kan man bara stanna i tre månader, så för att förnya med ytterligare tre månader måste jag åka ut ur landet och in igen (jättemånga gör så). På sätt kom det säg att jag åkte till Japan och Tokyo. Jag hade kunnat stanna lite längre än mina 7 dagar där.

Min bild av Tokyo har varit att det är överpopulerat med folk, massor med neonskyltar och bling bling, stimmigt och väldigt dyrt!  Det stämde inte till fullo.

Tokyo är mer västerländskt influerat än vad jag hade trott, väldigt rent med trevliga människor (inget knuff på t-banan här inte). Prismässigt var det heller inte så dyrt som jag hade hört. Vissa saker kostar som i Sverige, medan andra saker är billigare.

Jodå visst finns det neonskyltar och bling bling men utanför stadskärnan väldigt sparsmakat.
Tokyo har många fler låga byggnader än vad jag hade trott. Men visst, varenda lilla plätt som går att bygga på är bebyggd. Många fina stora parker finns dock.
 
Ska jag jämföra Tokyo med Seoul så är Seoul mycket ruffigare, folket mer högljudda (lite italienskt sådär) och kanske inte alltid så artiga alla gånger (T-banan i Seoul OMG!). Jag upplever Seoul mer asiatisk än Tokyo.I Korea är dock det mesta mycket billigare!

Jo, mycket folk i omlopp men inte så att de behövde pressas in i T-banan (ni vet bilder som man sett) och mycket turister, OMG! Vid turistattraktionerna!! Hörde också mer svenska här än jag gjort under mina tre månader i Seoul! Men så är ju Tokyo mer populärt än Seoul.

 
 
 

Tokyo ligger 2,5 timmes flygresa bort från Seoul.  Det blev en rätt guppigt resa då vädret denna dag (27/3) var ganska molnig med dimma och någon regnskur. Vi hade verkligen tur med tajmingen för körsbärsblommingen, så vackert!

Första boende var i området Roppongi,  nära en trevlig park (Hinokicho). Vi hade lite problem att hitta först då det var dåligt skyltat. Till slut tog vi en taxi som körde oss runt kvarteret (även taxichaffören hade svårt att hitta) och stannade  ca 50 meter från där vi startade taxiresan. Hahaa. 
Första boendet i Roppongi. Trevligt område.

Utsikten från vår lägenhet, 5:e våning.

Tokyo Tower i bakgrunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar